X
تبلیغات
زیباترین راه - بحث با درویش
مذهبی
سلام                                          توسط :علی عباسی

سوال : چه دلیل بر صحت عقائد دراویش و تصوف دارید؟ نه حضرات معصومین (ع) و نه  قرآ ن کریم آنها را تایید نکرده است  .  حتی در بعضی از روایات آنها را رد کرده است .

ضمن اینکه افرادی را می شناسم که  از سردمداران این گروه ضربه های شدید روحی و آبرویی خورده اند

 

نویسنده: درویش

جمعه 22 آبان1388 ساعت: 16:22

هو
121
در مورد سؤالی که کرده بودید باید بگم که:
بنده ترجیح میدم اگه می خوای جواب این سوالاتت رو پیدا کنی، به کتب بزرگان عرفا مراجعه کنی. هر چند حقیر سعی می کنم گوشه ای از این کتب را در وبلاگم قرار بدم. و در حد توان پاسخ می دهم:
حضرت رسول اکرم(ص) می فرمایند: الفقر فخری ، یعنی به درویشی و فقر افتخار می کنم یا درویشی و فقر افتخار من است. خداوند در قرآن می فرماید: یا ایها الناس انتم الفقراء الی الله والله هو الغنی الحمید - یعنی ای مردم شما درویش به خدا هستید و خداست که دارا و ستوده است(سوره فاطر آیه 15). بنابر این معلوم می شود که شما قرآن را با دقت نخوانده اید. رسول خدا(ص) و ائمه اطهار علیهم السلام که - کلّهم نور واحد - همه، الگوی ما در روش زندگانی هستند. و در مورد بدعت هم در پست های قبلی وبلاگ توضیح داده شده.
امیدوارم خداوند متعال به فضل و کرمش همه ما را به صراط مستقیم ولایت علی بن ابی طالب(ع) که تنها راه حق و صواب است، ثابت و باقی و هدایت فرماید. والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته.

 

سلام                                                                 توسط :علی عباسی

ببخشید دوباره مزاحم شدم

اولا : شما چطور فقر را به معنی درویشی می دانید در حالی که هیچ اهل لغتی آن را به این معنی ،معنی نکرده و اگر شما به لغات عرب مرجعه کنید فقر نیازمند ی است نه درویشی

ثانبا : تصوف و درویشی یک عقیده نوظهور بعد از زمان حضرت رسول(ص) میباشد

ثالثا: حضرات معصومین غلات که قسمتی از عقائد دراویش هست را رد کرده اند وآنان را کافر نامیده ند

رابعا : شما چگونه آیات قرآن را طبق عقیده خود تفسر می کنید در حالی که تفسیر قرآن باید از طریق بیان معصومین (ع) وروایات صحیحه ویا نص قرآن باشد

خامسا: تمام علما و عرفا تصوف ودراویش را فرقه ضاله می دانند  آن

را عرفان حقیقی نمی دانند

 

نویسنده: درویش

جمعه 22 آبان1388 ساعت: 23:10

هو
121
تقلید فقط در اعمال شرعی است آن طور که در رساله های عملیه آمده است. حتی آقایان مراجع هم بنابر قاعده مورد قبول خودشان نباید راجع به اعتقادات دینی نظر و فتوا بدهند که مثلاً این اعتقاد غلط یا آن اعتقاد درست است. اینها مسائلی است مربوط به اصول دین و اعتقادات که باید هر مسلمان بنابر تحقیق خویش شخصاً به آن برسد. این واقعیت را خود آقایان فقها هم، همه در رساله های خود مرقوم فرموده اند که «آنچه در این رساله ها نوشته می شود راجع به اعمال است و در مورد مسائل راجع به اعتقادات خود مکلّف باید کوشش کند و نظر صحیح را اتخاذ کند.»
ما همه نیازمند به خداوند هستیم و از خود هیچ نداریم و هر چه هست اوست. هیچ اگر سایه پذیرد، ما همان سایه هیچیم. حالا چه فرق می کند بگوییم درویشیم یا نیازمند؟!
آنچه نمرد است و نمیرد توئی؛ این است که درویشی از زمان آدم بوده و تا زمان خاتم ادامه دارد.
بنده هیچگونه تفسیری نکردم، بلکه ترجمه آیه را بیان کردم.

 

سلام                                             توسط :علی عباسی

ممنونم که مطالب رو با دقت می خونی

اینکه نمی شود عقیده ای را بر کسی تحمیل کرد درست است

ولی اولا: هر عقیده ای یا صحیح است یا باطل و با ید پشتوانه هر نظر درست وحقی ادله منطقی باشد

ثانیا : بحث ما داخل دین می باشد نه خارج دین .

شما ادعا می کنید تصوف حق است و مورد تایید قرآن  وروایات 

پس اجازه دهید  دین هم از خود دفاع کند .

چون اگر دین از خود دفاع نکند هر کس ادعا می کند نظرش مطابق دین هست

ثالثا : خود حضرات معصومین (ع) تصوف کافر نامیده اند

رابعا : حتی اگر شما قرآن را ترجمه کرده باشید ، اشتباه ترجمه کردید چون هیچ اهل لغتی فقر را به معنی درویش نکرده ، ضمن اینکه تصوف یک مجموعه ای از عقائد می باشد نه یک معنی

امام هادى(عليه السلام) مذمّت فراوانى از جمعيت صوفيه كرد، يكى از ياران آن حضرت عرضه داشت: اگر چه آن صوفى معترف به حق شما باشد؟ حضرت مانند اشخاص خشمناك به او نگاه كرد و فرمودند: اين سخن را بگذار! كسى كه به حقوق ما معترف باشد راهى را كه سبب آزردن ما ميشود نمى پيمايد! تا آنجا كه مى فرمايد: «والصوفية كلّهم من مخالفينا و طريقتهم مغايرة لطريقتنا» «يعنى صوفيان همگى از مخالفين ما هستند و راه آنهااز راه ما جدا است».

 

نویسنده: درویش

شنبه 23 آبان1388 ساعت: 18:16

هو
121
سلام.. بنده در مورد اخباری که در ذم تصوف از معصومین علیهم السلام روایت شده در وبلاگم توضیح خواهم داد.. اگر دوست داشتی می تونی بیای و مطالعه کنی..
والسلام

 

 

نوسنده : درویش

هو
121
با اخباری كه در ذمّ تصوّف از معصومین علیهم السّلام روایت شده ، بروز هستم...

 وب سایت   پست الکترونیک

در اتاق چت نینواجوان استراليايي مسلمان شد

 سلام                                                                                توسط :علی عباسی

با عرض سلام دوباره

 مطلب تونو خوندم اینجا یک جواب مختصر ی میدهم جواب مفصل در وبلاگ آمده است

اولا: هیچ وقط بین دو خبر قطعی الصدور تعرض پیش نمی آید

ثانیا : اینجا جای احتیاط نیست بلکه احتیاط در این است تفکری که احتمال خلاف قرآن و روایات باشد 

در قبول مردن وپذیرش  آن باید احتیاط کرد یعنی چون دین از امور تعبدی است لذا بدون لیل قطعی نمی شود حکمی را به نام دین پذیرفت .

ثالثا:اخباری را که شما نقل کرده اید هیچ آدرس دقیقی از آن نداده اید

رابعا : قول علما را کامل نیاورده اید

هو                      درویش
121
برای بنده فرصتی پیش نیامد که زود از این جوابتان را بدهم.
«متاسفانه در دنیای امروز عده ای سود جو یا غافل از قلبهای پاک و خدا جوی جوانان، دختران و پسران سوء استفاده کرده و انها را با عناوین عرفان و تشرف به محضر امام زمان (ع) به گمراهی می کشونند ، و در مواردی بخاطرسو ءاستفاده های جنسی شخص قربانی بی هویت میشه تا جایی که به مرز خود کشی کشیده می شه.»
این کمال بی انصافی است که به این شکل می گویید. چرا که آن کس که عاقل باشد خود در مجالس درویشی حضور پیدا کرده و اگر نیت پاکی داشته باشد می فهمد که شما از روی عناد این طور می گویید. عاقل آن کسی است که خود تحقیق کرده و تا چیزی را به چشم خود ندیده باور نمی کند. و ما باید از خداوند بخواهیم که به راه راست هدایتمان کند، نه از خلق خدا. خداوند در سوره عصر می فرماید: به نام خداوند بخشنده مهربان. قسم به عصر. که انسان همه در خسارت و زیانست. مگر آنانکه بخدا ایمان آورده و نیکوکار شدند و بدرستی و راستی و پایداری در دین یکدیگر را سفارش کردند.


جواب من                                    مدیر وبلاگ          علی
سلام

شما اگر دلیل بر حقانیت خود دارید ان دلیل را بیاورید
شما ادعا می کنید با این راه می توانید به خدا برسید اولا خدا ی شما کیست ؟اگر علی (ع) است که کفر است
اگر همان خدای حضرت علی (ع)است. پس باید همان راهی را که او معین کرده بپذیرید نه راهی که نه تنها  دلیل شرعی بر اثبات آن نداریم بلکه از طرف ائمه طرد شده است
به هر حال خالق شما راه را مشخص کرده وراه روشن است

  

متاسفانه در دنیای امروز عده ای سود جو یا غافل از قلبهای پاک  و خدا جوی جوانان، دختران و پسران سوء استفاده کرده و انها را با عناوین عرفان و تشرف به محضر امام زمان (ع) به گمراهی  می کشونند ، و در مواردی  بخاطرسو ءاستفاده های جنسی شخص قربانی بی هویت میشه تا جایی که به مرز خود کشی کشیده می شه.

عرفان حقیقی آن راهی هست که تمام دستورات آن مطابق قرآن و روایات باشه

البته من و شما  در تشخیص وفهم درست قرآن و روایات باید سراغ مرجع تقلید اعلم بریم تا حجت شرعی داشته باشیم

خلاصه :

به طور کلی خود حضرات معصومین (ع) راه رو برای پیدا کردن حقیقت روشن کرده اند،وآن همان دو امانتی که حضرت خاتم الانبیا (ص)برای هدایت بشر تا قیامت به انسانها هدیه داد، قرآن و اهل بیت  پس هر راهی و ادعایی که موافق با قرآن و روایات بود صحیح است .

ولی اگر مخالف قرآن وروایات بود باید یقین کرد که باطل و ناصحیح است

 این بحث رو در صفحه های دیگر دنبال کنید

 

 باعرض معذرت نظرات زیاد بود نتونستم همه رو بیارم

نظرات خوب شما :

پنجشنبه 28 آبان1388 ساعت: 10:48 توسط:مظفری

سلام خیلی عالی و خوب به نظرم سوال شما بهتر یه تغییر بکنه بجای آنکه بپرسیم چه دلیلی برای صحت دارویش داریم بگیم آیا کارهای دراویش مطابقت با شرع داره یا خیر ؟ چرا که اگرچه در زمان پیامبر (ص) و معصومین (ع) رهبانیت در برخی افراد و مذاهب وجود داشته ولی دارویش بصورت اختصاصی بیشتر در زمان شاه عباس صفوی به بعد بوده است ثانیا این بحث در حال حاضر چه کمکی به ما میکنه ؟ بهتر نیست یه مقداری به بحث روز مانند علل گرایش به شیطان پرستی در کشورمون بپردازیم تا هم خوانند مستفیض بشه و هم کمکی کنیم به اونای که دارن به این مسله گرایش پیدا میکنند با تشکر منتظر نظر شما هستم

جواب :                                      علی

سلام ممنون از نظر خوبتون
سوال رو اینطور مطرح کردم تا جلب توجه کنه
تصوف در زمان اهل بیت (ع) هم وجود داشته خصوصا کسانی بو دند که علی (ع) را خدا می دانستند روایاتی هم در رد تصوف وجود دارد دال براینه که در همان زمان بوده متهی در زمان صفویه به دست استعمار گر پیر تقویت شده
این بحث را به این دلیل شروع کردم چون وبلاگهای را دیدم که بعضی از فرقهای تصوف را تیلیغ می کنند . ضمن اینکه عده زیادی در دام این فرقه های ضاله افتاده اند بعضی از شیطان پرست ها شعبه ای از تصوف هستند که در ادمه این بحث می آورم انشاءالله باز هم ممنون از توجه ولطف شما دوست گرامی

 

پنجشنبه 28 آبان1388 ساعت: 10:45 توسط:نرگس
سلام دوست عزیز.ممنون که به ما سر زدید...
وبلاگ خیلی خوبی دارین...در مورد این پست:
به نظرم جواب قطعی و واضح همون جواب کوتاهیه که نوشتین.
بازم به ما سر بزنید که خوشحالمون می کنید.

 

پنجشنبه 28 آبان1388 ساعت: 8:55 توسط:حسین اکبری نودهی
.:. سلام

مطلب قابل تاملی است

یاعلی درویش و صوفی نیستم
فاش می گویم که کوفی نیستم

قلبم از " خـــم غدیرت " مست شد
بر در کوی علی پابست شد



یاعلی و همواره با " عـلی "

 

 

پنجشنبه 28 آبان1388 ساعت: 7:39 توسط:بهروز
سلام خدمت شمادوست عزیز
امیدواریم همه صراط مستقیم که همان صراط انبیا’ واولیا’الهی است رادرپیش بگیرند واز رفتن به دنبال افرادی که خود دراعمال اولیه زندگیشان مشکل دارند واربابانشان در امریکاواروپادارند خوشگذرانی میکنند دوری کنند .ولازمه تشخیص درست ازنادرست داشتن شاخص ومعیار است که باآن شاخص ها می سنجیم اگر درست بود می پذیریم که آن شاخص ها عبارتند از:
1-اولين شاخص عرفان ناب، توحيداست.
2-دومين شاخص عرفان ناب،شريعت است.يعني اهل عمل به

احكام ودستورات دين است.
3-سومين شاخص عرفان ناب،اطاعت است.يعني مطيع بي قيد

وشرط دستورات الهي باشد.

4-چهارمين شاخص عرفان ناب،ضدعقلاني نيست بلكه فوق

عقلاني است.
5-پنجمين شاخص عرفان ناب، توازن بين دنياوآخرت است
6-ششمين شاخص عرفان ناب،اخلاق است.
7-هفتمين شاخص عرفان ناب،فراگيربودن آنست.
8-هشتمين شاخص عرفان ناب،دنبال كرامت سازي وكارهاي

خارق العاده نيست.
9-نهمين شاخص عرفان ناب،اعتقادبه معادوزندگي پس ازمرگ
برای مطالعه بیشتر به وبلاگ http://www.erfan-eslami.blogfa.com/post-14.aspx
مراجعه بفرمایید

 

پنجشنبه 28 آبان1388 ساعت: 3:31 توسط:پارسا
سلام دوست عزیزم ممنونم خبرم کردی

من در مورد دراویش یه چیزایی شنیدم و خوندم البته در مورد راست دوروغش اطلاعی ندارم مطالب توام خوندم قابل تامل بود

ممنونم از مطالب پر فکرت

همچنین شهادت امام جواد (ع) را هم به شما و خانوداه محترمت تسلیت میگم

بدرود دوست عزیزم

 

چهارشنبه 27 آبان1388 ساعت: 23:24 توسط:مینا
سلام...

ممنون از حضورتون...

راستش من هم هیچ اطلاعاتی درباره دراویش ندارم...

نمی دونم اصلا واقعی هستن یا نه...

ممنون از مطلب آموزنده تون...

 

چهارشنبه 27 آبان1388 ساعت: 23:19 توسط:7azani7

سلام..!!

شما هم وبلاگ قشنگی دارید...!!

راستش اطلاعات کاملی ندارم از اهل تصوف...!!

ممنون که با این پست اطلاعاتم رو بیشتر کردید...

 

چهارشنبه 27 آبان1388 ساعت: 20:44 توسط:خانم معلم!!
بسیار جالب و قابل تامل و تعمق بود
ممنون که خبرم کردین

 

چهارشنبه 27 آبان1388 ساعت: 20:22 توسط:مداح :احمدصدرایی
بنام خدا
دیدم که به عرش و شور و شوقی برپاست



برپا گر این بزم شعف ذات خداست



گفتم به خرد چه اتفاق افتاده است



گفتا که عروسی علی و زهرا ست

سلام
از اینکه در جبهه فرهنگی زحمت میکشید بسیار ممنونم
انشاالله موفق باشید

منتظر حضور سبزتان هستیم(لطفا آدرس وبلاگ قشنگتونو برام بنویسید)

یا 133

 

چهارشنبه 27 آبان1388 ساعت: 17:41 توسط:یاسمن
سلام
والا به نظر من خدا هم راضی نیست بنده هاش به خاطرش دست به همچین کارایی بزنن.... من این کارای درویشا رو اصلا قبول ندارم....
ممنون از حضور دوباره تون
موید باشید

 

چهارشنبه 27 آبان1388 ساعت: 12:23 توسط:دل
سلام دوست من
راستش منم مطالعه چندانی ندارم ولی وب پری داری ومنو ازآپت باخبر کنی خوشحال میشم ممنون ازحضورت


چهارشنبه 27 آبان1388 ساعت: 12:5 توسط:غریب عشق
سلام دوست خوبم .
مطالبی که تو وب نوشتی ((منظورم جواب درویش تصوف در نگاه )) جالب بود.
استفاده کردم .
راستی ممنون از اینکه سر زدی و خبرم کردی .
موفق باشی
علی علی یا علی

چهارشنبه 27 آبان1388 ساعت: 12:2 توسط:فاطی

سلام عزیز.....
سالروز شهادت نهمین اختر تابناک امام جواد(ع) را به شما تسلیت عرض میکنم.

امام جواد علیه السلام فرمودند:
اِیاک و مصاحبة الشریر ، فاِنه کالسیف المسلول یحسن منظره و یقبح اَثره
از همراهی و رفاقت با آدم شرور بپرهیز ،زیرا که او مانند شمشیر برهنه است که ظاهرش نیکو و اثرش زشت است.

 

شنبه 30 آبان1388 ساعت: 15:51 توسط:همت
سلام
ممنون که سرزدید
و ممنون از نظر لطفتون
و ممنون که لایق دونستید و دعوت کردید
برای مطالعه بیشتر در مورد صوفیه به آدرس های زیر مراجعه فرمایید
http://zirekherghe.blogfa.com/
http://kherghe.blogfa.com/
http://www.zirekherghesoofi.com/


شنبه 30 آبان1388 ساعت: 13:17 توسط:حسین
سلام
همه مطلب رو نخوندم چون برام جذابیتی نداشت ولی ادعای بزرگی کردی :
نشان دادن راه زندگی از طریق مذهب ؟؟؟؟؟؟؟

شنبه 30 آبان1388 ساعت: 0:31 توسط:amin
با سلام
از این مناظره بسیار زیبا و پر بار که در این پست گذاشتید تشکر می کنم. قطعا برنده اینگونه مناظرات شیعیان واقعی امیر المومنین (ع) می باشند نه فرق منحرف صوفیه.
اجر شما با مولایتان امام عصر (ع)

 

جمعه 29 آبان1388 ساعت: 21:53 توسط:عارف
سلام

ادعای آقایان در تصوف مبنی بر جدایی طریقت و شریعت در هیچ کجا توسط معصومین نیامده بلکه احدادیث خلاف این مطلب را هم نشان میدهد
حضرت علی میفرمایند مردم بر دو گروهند گروهی اهل شریعت و گروهی اهل بدعت که از جانب خدا ههیچ دلیل و برهانی ندارند نهج البلاغه خطبه 148
پس طریقت طبق این حدیث بدعت است چون از شریعت جداست
ضمنا اقایان مراجع در مورد اصول دین گفته اند مورد تقلید نیست نه اینکه برای اموری دیگه به پیر طریقت نیاز باشه
کلام ائمه روشنگره خیلی از مطالبه مخصوصا که بزرگان تصوف به شدت از ناحیه ائمه مذموم شناخته شدن که حتی یک جا هم تعریف از اونا نشده حتی به سند جعلی

جمعه 29 آبان1388 ساعت: 21:11 توسط:ملیکای علیرضا
سلام مهربـــــــــــــــــــــــــونم

خوبي گلم؟!

راستش نميدونم چي بگم.....

ممنونم كه خبرم كردي بحث جالبي بود...

"هميشه عاشق"

يا علي

 

جمعه 29 آبان1388 ساعت: 19:54 توسط:مهدی لقمانی۞●(دفتر عشق)●۞
سلام دوست عزیز خوبی؟
بسیار مفید بود
مرسی از حضورتون
شاد باشی
 وب سایت   پست الکترونیک

 

جمعه 29 آبان1388 ساعت: 14:59 توسط:سه دوست
من ذکر عندهم الصوفیه و لم ینکر هم بلسانه ای و قلبه فلیس منا
هر کس نام صوفیه در مقابلش برده شود و آنرا با زبان و دل انکار نکند از ما نیست ( امام رضا )سفینته البحار جلد 2 صفحه 58
یکی از علائم ظهور حجت بر حق امام عصر بت پرستی و رواج آنهاست و در اسلام تنها فرقه ای که بت پرستی رو توجیه می کنه و اونرو برای پرستندگانش گناه نمی دونه همین صوفی ها و دراویش دون عقیده هستند من به این نتیجه رسیدم که واقعا آخرالزمان شده و کم کم بت پرستی با توجیهات مسموم یک عده رو به رواج است.
از خدا هدایت از محمد و علی ولایت و از مهدی رضایت می طلبیم که رضایت خدا و محمد و علی علیه السلام در رضایت مهدی عج از ماست.
یا علی مدد
وبلاگتون هم متنوع بود.......
لحظات خوبی رو درش سپری کردم.

 

جمعه 29 آبان1388 ساعت: 11:44 توسط:آملی ریکا(علی)
سلام
مطالبت جالب و آموزنده است.
من که اعتقادی به این فرقه ندارم.
ولی شنیدم که بعضی از اینا حتی اما علی-ع- رو هم دیدن شاید از بس که فکرشون به اون سمته اینا تونستن ببینن (معلوم نیست واقعا اونی که خود آقا باشه) مثل بعضی از شیطان پرستا که میگن ما شیطونو دیدم.
موفق باشی.

پنجشنبه 28 آبان1388 ساعت: 23:46 توسط:خادم الزهرا (داوود)
سلام . بنا به حدیثی از آقا علی ابن موسی الرضا علیه السلام تصوف و صوفی گری از دین خارج شده اند و ....
......................................................
براي انسانهاي بزرگ بن بستي نيست. يا راه را خواهند يافت يا راه را خواهند ساخت....
............................................................
حضرت امام صادق علیه السلام:
شيعيان ما رابه هنگام اوقات نماز بيازماييد که مراقبت آنها از نماز ها چگونه است...
..............................................................
اللهم عجل في فرج مولانا صاحب العصر و الزمان....
التماس دعا یا علی مدد ...

پنجشنبه 28 آبان1388 ساعت: 21:23 توسط:پایگاه اینترنتی شناسایی بدعت در اسلام
سلام

با تشکر از لطف شما

امام علی علیه السلام می فرمایند :

شیعیان من کسانی هستند که همچون سگان زوزه نمی کشند و فریاد بر نمی آورند و مانند کلاغ طمع نمی ورزند و حریص نیستند و از مردمان چیزی درخواست نمی کنند گر چه از گرسنگی بمیرند .

این نشون میده که دراویش که در خیابون میگردن و به عبارتی گدایی می کنند از دین بویی نبرده اند و ادعای ولایت علی دروغی بیش نیست چرا که به این حدیث علی علیه السلام عمل نکرده اند .

موفق باشید

 

پنجشنبه 28 آبان1388 ساعت: 21:3 توسط:تلنگری بر روح
مهربانی را اگر قسمت کنیم...
من یقین دارم به ما هم میرسد...
آدمی گر ایستد بر بام عشق...
دستهایش تا خدا هم میرسد...

 

پنجشنبه 28 آبان1388 ساعت: 20:15 توسط:یا هو
با سلام و آرزوی موفقیت برای شما
با طرح شبهه ای که صوفیه عزیز در مورد احادیث دال بر ذم تصوف مطرح می کنند به روز هستیم.
ممنون می شویم سری زده و حتی الامکان نظر خود را بیان کنید.

پنجشنبه 28 آبان1388 ساعت: 20:6 توسط:نرجس
سلام. در مورد چیزی میشه اظهار نظر کرد که اطلاعاتی دربارش داشته باشی. اما من خیلی اطلاعات ندارم .فقط میدونم اگر اینا واقعا دنبال پیداکردن حقیقت هستن نیازی به این کارهای عجیب و غریب نیست. به قول معروف:آب در کوزه و ما تشنه لبان می گردیم// یار در خانه و ما گرد جهان می گردیم" آن حقیقت مطلق خودش گفته از رگ گردن هم به ما نزدیک تره حالا کجا دنبالش می گردن اینا من نمیدونم شاید رگ گردنشون رو گم کردن.....ممنون که سرزدی.گانی مباد.

پنجشنبه 28 آبان1388 ساعت: 18:58 توسط:بادبادک شکسته
سلام دوست خوبم
خسته نباشید
کارتون خیلی ارزشمنده انشا الله در همه ی زمینه های زندگیتون اباصالح المهدی (عج) مدد کارتون باشه

پنجشنبه 28 آبان1388 ساعت: 17:29 توسط:دلتنگ
سلام.
ممنون از دعوتتون
استاد مطهری هم در این مورد زیبا صحبت کردند



التماس دعا .

 

 

 فرقه‏های صوفی

از همان آغاز به علل مختلف، سیر و سلوک عرفانی با شیوه‏ها و روشهای گوناگون انجام پذیرفته است که این شیوه‏ها و سلیقه‏ها به عنوان طریقت‏یا سلسله، شناخته شده‏اند، که به سلسله‏های مهم  تصوف اسلامی ذیلا اشاره‏ای می‏کنیم:

سلسله قادریه: منسوب به عبد القادر گیلانی (متوفی 562 ه.) ملقب به قطب الاعظم. پیروان این مکتب وحدت وجودی هستند. و به محبت و خدمت‏شهرت دارند. اگرچه در اصل از بین حنابله برخاسته‏اند، اما تا حدود زیادی اهل تسامح و مسامحه بودند. در این طریقت‏به حفظ سنت و شعائر تاکید می‏شود و این طریقت در سراسر بلاد اسلامی منتشر شده است.

سلسله رفاعیه: منسوب به ابو العباس سیدی احمد رفاعی بصری (متوفی 578) است که سلسله شیوخ آن به معروف کرخی می‏رسد. پیروان این طریقت جهانگرد و خانه به دوش و در کار ریاضت و تربیت و ترتیب ذکر، تندروتر از قادریه‏اند.

سلسله بدویه: منسوب است‏به سیدی احمد البدوی (متوفی 675) که آنان را احمدیه نیز می‏نامند. سلسله بدوی در مصر انتشار زیادی پیدا کرد. در یکی از جنگهای صلیبی که سن لوئی به مصر حمله کرد پیروان این سلسله مسلمین را به جنگ با مسیحیان تشویق می‏کردند. اما بی‏بند و باری و میگساری آنها بعدها از اسباب عدم توجه عامه مسلمین به آنها شد.

سلسله سهروردیه: منسوب به شهاب الدین عمر بن عبد الله سهروردی (متوفی 632 ه.) است که در تصوف طریقه‏ای معتدل داشت. وی عمل به فرایض دین را مقدمه وصول به حقیقت می‏شمرد. سلسله‏های جلالیه، جمالیه، زینبیه، خلوتیه و شعبه‏های متعدد و مختلف آن در آسیای صغیر، روشنیه در افغانستان از طریق سهروردیه نشات یافته‏اند. زکریای مولتانی، این طریقت را در هند رواج داد و پیروانی یافت.

سلسله شاذلیه: منسوب به ابو الحسن شاذلی (متوفی 656 ه.) است. رعایت پنج اصل خوف ظاهری و باطنی، پیروی از سنت، عدم اعتنا به خلق، تسلیم و رضا، توکل در شادی و محنت، پایه اعتقادی این طریقت است. این سلسله در مصر و مغرب و بلاد عثمانی قدیم اعتبار تمام را کسب کرده است. سلسله‏های: جوهریه، وفائیه، مکیه، هاشمیه، عفیفیه، و قاسمیه، خواتریه در مصر و سلسله‏هایی مثل شیخیه، ناصریه، حبیبیه، و یوسفیه در مغرب، از آن منشعب شده‏اند.

سلسله نقشبندیه: منسوب به خواجه بهاء الدین محمد نقشبند (متوفی 792 ه.). نقش بندیه خود شاخه‏یی بوده‏اند منشعب از سلسله خواجگان که منسوب بوده است‏به خواجه احمد عطاسیوی معروف به حضرت ترکستان. بعدها این سلسله در هند، مخصوصا در دوره اقتدار مغول هند، نفوذ داشت. پیروان این طریقت در آغاز، طرفدار زهد و فقر و سادگی بودند و اندیشه وحدت وجودی داشتند، اما بعدها برخی از آنان به مدح گویی و مال‏اندوزی روی آوردند.

سلسله چشتیه: این سلسله را معین الدین چشتی (633) به وجود آورد. که شیخ فرید الدین شکر گنج (متوفی 670 ه.) و شیخ نظام الدین اولیاء (متوفی 725 ه.) از اخلاف وی هستند.

سلسله شطاریه: منسوب به عبد الله شطار (متوفی بین 818 و 832 ه.) است‏سخنان او یادآور سخنان بایزید و حلاج است. این طریقه در سوماترا و جاوه نیز پیروانی دارد.

سلسله مولویه: منسوب به جلال الدین محمد بلخی رومی معروف به مولوی (متوفی 672) که دو فرقه پوست‏نشینان و ارشادیه از آن برخاسته‏اند. پیروان این طریقت، معتقد به وحدت وجود هستند و توجه به وجد و سماع، قول و ترانه از مختصات این طریقت است. مولویه در عهد دولت عثمانی‏ها کسب نفوذ کردند و بعد از روی کار آمدن جمهوری ترکیه نفوذ خود را از دست دادند و اکنون فقط در حلب و بعضی بلاد کوچک باقی ماندند.

سلسله بکتاشیه: منسوب به حاجی بکتاش ولی (متوفی 738 ه.) این طریقت در حدود قرن هشتم هجری پیدا شد و در ترکیه در روزگار سلاطین عثمانی رواج یافت. در آداب و عقاید این فرقه، هم صبغه تشیع است و هم نوعی گرایش به تاویل و مسامحه. بعضی آداب و رسوم هم از تاثیر و تقلید نصارا در بین آنها رواج یافته است. کلاه سفید، احترام به ادیان، مبارزه با ظلم، از خصوصیات آنان است.

سلسله نعمت اللهیه: منسوب به شاه نعمت الله ولی (متوفی 835 ه.) عقیده به وحدت وجود افراطی از مختصات این طریقت است. چند طریقه از این سلسله منشعب شده است که در ایران پیروانی دارد.

سلسله ذهبیه: منسوب به میر عبد الله برزش آبادی که طریقه او از طریقت کبرویه جدا شده است و تا حدی رنگ غلو دارد و مانند سلسله نعمت اللهیه به تشیع منسوب است.

پی‏نوشت‏ها:

1 - ارزش میراث صوفیه، ص 98 به بعد و طرائق الحقایق، ج 3.

منبع : سایت محاکمه . لینک مطلب : http://www.mohakeme.com/content/view/509/35/

 

 

+ نوشته شده در  چهارشنبه 1388/08/27ساعت   توسط علی عباسی | 
 
صفحه نخست
پروفایل مدیر وبلاگ
پست الکترونیک
آرشیو
عناوین مطالب وبلاگ
درباره وبلاگ
این وبلاگ قصد دارد ار طریق مذهب زیباترین وکامل ترین راه زندیگی را نشان دهد مباحث کلامی اعتقادی سوالات شرعی در مورد زندگی زیبای دینی کمال دینی اخلاق دینی

پیوندهای روزانه
جواب درویش ونقد تصوف
حجاب در قرآن کریم

عائشه، در چند سالگي با رسول خدا (ص) ازدواج كرده است؟
آرشیو پیوندهای روزانه
نوشته های پیشین
خرداد 1390
اردیبهشت 1389
فروردین 1389
بهمن 1388
دی 1388
آذر 1388
آبان 1388
آرشیو موضوعی
مهدویت
امامت امام زمان (عج)
اگرمرد نامحرمی وارد جشن عروسی شود
قاب وبلاگ وکد برای قاب وبلاگ
اذن پدر
دانلود کتاب وسخنرانی ومداحی مذهبی
زیارت امام رضا (ع) از انترنت
با سلام این وبلاگ برای دوستی باشما ست
احکام اجتماعی
پیوندها
دنیای زیبا
بهشت دختران یاس
ذاکر اهل بیت (ع)
قلب سلیم
عاشقان شهادت
بازماندگان
جمعيت پيروان روح الله
منتظر ظهور
گوهر کمال
دوکوهه عاشقان
منتظر المهدی(عج)
فتنه
کی می آیی؟
صوت الذاکرین
بروبچه های التماس دعا
ميقات (علمي فرهنگي مذهبي)
تنفس
پشت پرده تمام مسائل سیاسی
133
الحیاة یاسر
یاران آفتاب
علمدار کربلا - ابوالفضل (ع)
کلامش - سید
عبدالرقیه _ ذاکرین هیئت بیت الرقیه(س)
باافلاکیان
امتداد افق
همکلاسی
مهتاب
سبز پوشالی
پایگاه اطلاع رسانی چهارده منتخب
ستاره های خاکی
نینوا
آوای قانون
شبیر
امام عصر .عج. و نشانه های ظهور او - شهدا
بی قرار مادر مظلومم
فردا صبح
پاریس کوچولو
حسن بابائی
دیدگاه نوین
علمدار صبح
یاد یاران دفاع مقدس
مداح احمد صدرایی
دانستنی های جالب
بی نشان
 

 RSS

POWERED BY
BLOGFA.COM